25
Aug
10

ega leivategu pole naljategu

Sellest on kõvasti paarkümmend aastat möödas, kui proovisin ise kodus leiba küpsetada. Tollal oli periood, mil poest miskipärast pidevalt leiba ei saanud, rukkijahu aga ilmus lettidele.

Ega keegi õpetusi jaganud, kokaraamatust kah abi polnud ja tuli oma peaga nuputada. Juuretisest polnud mul siis õrna aimugi, tegingi vist pärmiga selle taina. Einoh, söödav ta oli, aga minu meelest liiga kuiv ja mingit erilist maitset kah polnud. Rohkem igatahes proovima ei hakanud.

Nüüd aga sokutas sõbranna jupi leivajuuretist, jagas lahkesti õpetused ka. Mõtlesin, et ega proovimine tükki küljest võta🙂  Otsustasin küll esialgu võimalikult lihtsa teha ja mitte mingeid udupeeneid lisandeid sisse sokutada.

Juuretise segasin sooja vee ja jahuga parajaks pudruks ning panin ööpäevaks kerkima. Ega ma teda kogu aeg vaatamas käinud, aga minu meelest eriti ei kerkinud küll. Viga võis muidugi selles olla, et köök siiski suhteliselt jahe, polnud põhjust ülemäära kütta ju.

Aga segasin siiski jahu, soola, suhkru ja pool pakki päevalilleseemneid juurde (pärast tundus, et seemneid oleks vabalt võinud terve paki panna) ning tõstsin tainakausi pajakaanele. Kuna samal ajal käis ka perele õhtusöögi valmistamine, oli parajalt soe ja siis see tainas hakkas kerkima lausa mühinal.

Õhtuks oli asi niikaugel, et võis küpsetama hakata. Kuna mul seni veel vorme pole (polnud aega ega rahagi neid poest otsima minna), sai kõige väiksem ahjupann küpsetuspaberist katte, selle tõmbasin võitükiga üle (mul küpsetuspaberiga kehvad kogemused, vähe pehmem tainas kipub kinni jääma) ja määrisin taina laiali. Tund aega kuumas ahjus, ei läinud kuskilt kõrbema, aga läbi küpses. Minu meelest na heledavõitu, ma harjunud, et leib ikka tume…

Aga kui selle tulikuumana lauale andsin, oli lahe vaadata, kuidas sööjad leivatükki käest kätte hüpitasid, peale puhusid ja sõrmed ka puhtaks lakkusid😀


8 Responses to “ega leivategu pole naljategu”


  1. 25/08/2010, 12:27

    Tumeda leiva jaoks panen mina linnaseekstrakti taignasse. Rukkijahu on ju na heledapoolne ja siis tuleb loogiliselt ka leib selline.

    • 2 ninataga
      25/08/2010, 13:40

      Muuseas, linnasepüüli kah olemas. Mul hetkel pole, kuid ma üritan tekitada omale, siis on must leib jälle laul🙂

  2. 25/08/2010, 12:36

    Ja mul juhtus hoopis nii, et kui leivategemise oskus käppa tuli, siis tüdinesin selle maitsest, olgugi, et erinevalt katsetatud sai. Jõudu katsetamistel!🙂

  3. 4 ninataga
    25/08/2010, 13:39

    Kas sa ennem seda, kui soola ja suhkru lisasid ka JÄRGMISE PORTU JAOKS juuretist võtsid?
    Sest see kõik enam ei ole õige, kui juba suhkus ja sool sees…:(
    Aga ma õhtul näitan siis enda tehtud .. ma panin eile kerkima ja seekord päevalille seemne ja ananastitükkidega ..

  4. 25/08/2010, 15:52

    Muidugi võtsin enne juuretise ära🙂 Aga ma nüüd oskan seda ise ka teha kui vaja…

  5. 25/08/2010, 17:51

    @ninataga: Miks peab juuretise võtma enne soola ja suhkru lisamist? Mina olen pahaaimamtult võtnud juuretise siis, kui need komponendid kah sees.

    • 7 ninataga
      25/08/2010, 20:52

      Kui siis võtta, kui suhkur ja sool sees, siis esiteks ta ei seisa nii kaua ja teiseks on juba need seened rikuitud ja kogu üritus jääb nätske😦 Kohevus kaob ära.. sisi tuleb lisada igasugu muud jama, et oleks kohev

      • 01/09/2010, 13:37

        Hmm, ma võtan küll alles siis uue juuretise, kui suhkur(siirup), sool ja koriander sees on ja kerkimisega pole probleemi, täitsa toredasti kerkivad. Ma arvan, et seal on pigem tegu sellega, kui kõvaks taigen teha, ma teen pigem pehmema ja see kerkib ikka üle vormi ääre kohati.
        Minu ajagraafik on leivateol tavaliselt nii:
        1. võtan juuretise külmkapist, lasen 24 tundi toas olla
        2. panen käima eeltaigna (juuretis, leige vesi, linnaseekstrakt/maltoosa, rukkijahu), lasen 12 tundi soojas muliseda
        3. segan sisse ülejäänud jahu, lasen jälle 12 tundi kerkida
        4. võtan juuretise
        5. lisan täidised (nt hästi hea teraleiva saab mo meelest, kui kilose leiva kohta panna 100g linaseemneid, 80g seedermänniseemneid, 150 g kõrvitsa-, päevalille- ja seedermänniseemneid (need on pakkide järgi, sellepärast siuksed kõverad kogused)
        6. panen leiva vormi ja lasen seal ka tunnikese kerkida
        7. vormid ahju, poolteist tundi küpsemist
        8. mõned tunnid hiljem juuretis külmkappi


Lisa kommentaar

Lehed

Blog.tr.ee "";

ajaarvamine

august 2010
M T W T F S S
« Jul   Sep »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

